Lodowe pływanie – czy pływanie w lodowatej wodzie jest bezpieczne dla zdrowia?

przez Admin
0 Komentarz

Lodowe pływanie to zdecydowanie ekstremalna dyscyplina sportowa. I wbrew pozorom nie jest to wcale to samo, co morsowanie. Niemniej jednak cechy, które łączą obie te dyscypliny to kontakt z organizmu zimną wodą. Czym właściwie jest lodowe pływanie i jakie są zasady tego sportu? Czy jest on zdrowy dla naszego organizmu? Czy każdy może spróbować w nim swoich sił? Jakie są różnice pomiędzy lodowym pływaniem a morsowaniem?

Lodowe pływanie – czym właściwie jest?

Pływanie lodowe charakteryzuje się znacznie niższą, niż przy normalnym pływaniu sportowym, temperaturą wody. Musi ona wynosić mniej niż 5°C, co jest naprawdę niską jak na wodę do pływania temperaturą. Co więcej, w dyscyplinie tej są organizowane nawet zawody w randze Pucharu Świata, w których biorą udział także polscy zawodnicy. Uczestnicy muszą pokonać w jak najszybszym czasie wybrany przez siebie dystans. Najczęstszymi dystansami w pływaniu lodowym są 100 m, 250 m, 500 m oraz 1 km. Historia tego sportu sięga zamierzchłych czasów, a zlokalizować ją można na terenach Skandynawii i Rosji, gdzie tego typu pływanie w lodowatej wodzie uprawiało się w celach zdrowotnych. Dziś ten sport znany jest na całym świecie, a szczególną popularność zyskuje w Czechach, niektórych krajach bałkańskich, a także w Polsce.

Ekstremalny trening w lodowatej wodzie – czy jest bezpieczny?

Nie da się ukryć, ze uprawianie tak ekstremalnego sportu wymaga odpowiedniego przygotowania i zachowania wielu zasad bezpieczeństwa. Zbyt pochopne zachowania, szczególnie wśród osób początkujących, mogą prowadzić do odmrożenia. Szczególnie narażone są opuszki palców, jednak porażenie może dotknąć całej kończyny, co może zakończyć się tragedią. Uniknięcie tego typu zagrożeń może umożliwić trenowanie pod okiem doświadczonych osób, a także przestrzeganie reguł bezpieczeństwa określonych dla tego sportu. Granice swojego ciała należy przesuwać stopniowo, by dać mu czas na adaptację i ewentualną regenerację.

Czym różni się lodowe pływanie od morsowania?

Morsowanie również może odbywać się w temperaturze poniżej 5°C. Czym więc różni się lodowe pływanie od morsowania? Kluczem jest tutaj pływanie, czyli aktywne wykonywanie ruchów w celu pokonywania dystansu i unoszenia się na wodzie. Morsowanie polega tylko na zanurzeniu się w wodzie o niskiej temperaturze. Zaskakujący może być fakt, że ta forma morsowania jest charakterystyczna dla Polaków – Czesi czy Anglicy kontakt z zimną wodą obowiązkowo łączą z pływaniem. Morsowanie też różni się od pływania lodowego wykorzystaniem czapek, rękawiczek czy butów neoprenowych, podczas gdy pływacy poprzestają na ubraniu kąpielówek czy stroju kąpielowego. Różnicą jest też czas przebywania w wodzie. Morsy spędzają w niej zwykle około 5. minut, podczas gdy pływacy lodowi na najdłuższych dystansach spędzają w lodowatej wodzie nawet 45 minut.


ZOBACZ TEŻ: MORSOWANIE – CZYM JEST, NA CZYM POLEGA I CO DAJE DLA ZDROWIA?


Lodowe pływanie – jak wpływa na zdrowie?

Warto jeszcze raz przypomnieć, że ten sporty wymaga odpowiedniego przygotowania i długiej adaptacji. Jednak lodowe pływanie ma bardzo korzystny wpływ nie tylko na poprawę samopoczucia, podobnie jak morsowanie, ale też zwiększa tolerancję organizmu na niskie temperatury i wzmacnia odporność. Pływacy lodowi potwierdzają, że po dwóch, trzech latach poprawnie prowadzonych treningów łapią infekcje zdecydowanie rzadziej, a jeśli już chorują, to zwykle są to krótkie infekcje o niewielkiej ilości objawów.

Lodowe pływanie – jaka jest historia tego sportu?

Nie da się dokładnie określić, kiedy tak naprawdę rozpoczęła się historia pływania lodowego. W Skandynawii czy na terenie Rosji pływanie w lodowatej wodzie było nie tylko sposobem na wzmocnienie zdrowia, ale często koniecznością przy łowieniu ryb, by zapewnić rodzinie pożywienie lub podczas wodowania łodzi. Jest też możliwość, że lodowe pływanie stanowiło niegdyś część rytuałów związanych z różnymi wierzeniami. Znamy jednak dokładnie datę pierwszych mistrzostw świata w pływaniu lodowym: odbyły się one w czerwcu 2014 roku w Murnańsku. Mimo że zawody odbyły się latem, woda wcale nie była ciepła, ponieważ średnia roczna temperatura w tej miejscowości wynosi -1°C. Zwycięzcą został 49-letni Christof Wandratsch. Od tego czasu coraz więcej państw organizuje własne mistrzostwa krajowe w tej dyscyplinie, a pływanie lodowe zyskuje coraz większa popularność.

Dla kogo lodowe pływanie jest kategorycznie przeciwwskazane?

Przeciwwskazania do lodowego pływania są w zasadzie takie same, jak do morsowania czy krioterapii. Są to więc przede wszystkim zaburzenia rytmu serca, zbyt wysokie, nieuregulowane ciśnienie, choroba wieńcowa, ciężkie schorzenia nerek, a także nieprawidłowości w funkcjonowaniu mózgu. Oczywistym przeciwwskazaniem jest też brak umiejętności pływania, który może być przyczyną nawet śmierci.

Lodowe pływanie – sport dla doświadczonych zawodowców czy amatorów?

Rozpoczęcie przygody z lodowym pływaniem oczywiście wymaga skrupulatnego przygotowania, jednak nie oznacza to, że jest to sport tylko dla zawodowych pływaków. Spróbować swoich sił w tej dyscyplinie może każdy, jeśli nie dotyczą go zdrowotne przeciwwskazania i nie jest osobą nieumiejącą pływać. Pod okiem odpowiedzialnego trenera można naprawdę rozwinąć swoje umiejętności i wyciągnąć z tej dyscypliny sportowej wiele korzyści zdrowotnych oraz psychicznych.

Podsumowanie

Lodowe pływanie, choć z nazwy może przywoływać skojarzenia z morsowaniem, jest nieco inną dyscypliną sportową. Zawodnicy decydujący się na ten ekstremalny sport wyciągają z niego nie tylko korzyści takie, jak satysfakcja czy zdobywanie mistrzowskich tytułów, ale też wiele korzyści zdrowotnych. Zanim jednak spróbujesz sił w lodowym pływaniu, musisz sprawdzić, czy nie dotyczą Cię żadne związane z tym sportem przeciwwskazania oraz odbyć odpowiednie przygotowanie. Musisz też koniecznie zapoznać się z niezbędnymi zasadami bezpieczeństwa. Najlepszym sposobem jest poszukanie trenera, który w profesjonalny sposób pomoże Ci odkryć świat tej dyscypliny sportowej.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZACIEKAWIĆ

Zostaw komentarz

19 + 1 =

62 − = 61