Guma do ćwiczeń jak wybrać i jak jej używać?

przez Admin
0 Komentarz

Gumy do ćwiczeń są jednym z najtańszych i jednocześnie najbardziej wszechstronnych akcesoriów do ćwiczeń. Można je wykorzystać na wiele różnych sposobów, które pozwolą na rozwój różnych partii mięśniowych. Domowe ćwiczenia z gumami będą nie tylko bardziej wymagające, ale tez urozmaicą monotonny trening o nowe możliwości. Co daje guma do ćwiczeń i jak wybrać zestaw gum odpowiedni dla siebie?

Co to jest guma do ćwiczeń i do czego może się przydać?

Guma do ćwiczeń, czyli inaczej zwana taśma do ćwiczeń, jest jednym z najprostszych narzędzi fitness. Jest to elastyczna, gumowa obręcz, którą można wykorzystać przy różnych rodzajach ćwiczeń – od ogólnorozwojowych i cardio, po ćwiczenia siłowe czy rozciągające. W zestawie zwykle możemy znaleźć kilka gum o różnej szerokości czy sile oporu, co pozwala na większą dywersyfikację ćwiczeń wykonywanych z ich użyciem. Guma do ćwiczeń – jak ćwiczyć z jej wykorzystaniem?

Zrzucanie wagi

Trening odchudzający z wykorzystaniem gum będzie bardziej wymagający – nie pracujemy tu jedynie z ciężarem własnego ciała, ale też z dodatkowym oporem taśmy, co przekłada się na większą ilość spalonych kalorii. W sieci można znaleźć wiele przykładowych treningów mających pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów, w których gumy mogą ułatwić początki z treningami i stopniowo zwiększać poziom trudności poszczególnych ćwiczeń.

Trening siły mięśni i budowanie masy mięśniowej

Od lat trenerzy i specjaliści w zakresie sportu starają się wyprowadzać ludzi z założenia, że trening siłowy to tylko podnoszenie ciężarów. Coraz większą popularnością cieszy się chociażby crossfit czy ćwiczenia z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. To właśnie one równie dobrze pozwalają na zbudowanie i wyrzeźbienie masy mięśniowej. Gumy oporowe będą więc świetnym sposobem na domowe ćwiczenia siłowe nie tylko dla początkujących, ale też tych, którzy cenią w treningu pracę nad całym ciałem, a nie tylko konkretną partią mięśni.

Ujędrnianie ciała

Ten obszar najczęściej interesuje wszystkie kobiety, które chcą dbać i swoją sylwetkę i kondycję, nie doprowadzając jednocześnie do nadmiernego rozrostu mięśni. Zestaw gum do ćwiczeń można wykorzystać przy pilatesie, jodze czy cardio. Tego rodzaju ćwiczenia wspomagają krążenie, co przekłada się na łatwiejsze zrzucanie wagi i walkę z cellulitem.

Rozciąganie

Ćwiczenia z gumami mogą znacznie poszerzyć zakres ruchowy ciała przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego wzmocnienia mięśni, które zapewni bezpieczeństwo i uchroni przed urazami. Rozciąganie z gumami może być też skuteczniejsze – gumy pomagają stworzyć odpowiedni opór, który pozwoli na wypracowanie poszczególnych mięśni jeśli chodzi o rozciąganie i mobilność.

Guma do ćwiczeń zastosowanie. Co daje guma do ćwiczeń?

Taśmy do ćwiczeń mają niezwykle szerokie zastosowanie. Są wykorzystywane nie tylko przez trenerów, ale również fizjoterapeutów podczas rehabilitacji. Odpowiednio dobrane gumy do ćwiczeńpozwolą Ci zastąpić inne droższe akcesoria treningowe, pomóc na początku drogi do wymarzonej sylwetki, ułatwić wykonywanie ćwiczeń i umożliwić ich stopniowe utrudnianie. Jednak żeby gumy spełniały swoją rolę muszą być one odpowiednio dobrane do danego rodzaju ćwiczeń i użytkownika.


ZOBACZ TEŻ: Jaką matę do ćwiczeń wybrać? Porady i ranking mat do ćwiczeń


Jak dobrać gumę do ćwiczeń? Jakie są rodzaje?

Choć gumy do ćwiczeń wydają się banalnie proste w obsłudze i budowie, musisz wiedzieć, że istnieją różne ich rodzaje i nie każdy z nich może być dla ciebie odpowiedni. Sprawdź, jak dobrać gumy do ćwiczeń, by były one funkcjonalne i pozwoliły na jak największą różnorodność oraz efektywność ćwiczeń.

Taśmy pilates

Taśmy do pilatesu mają zwykle wymiary od 120 do 180 cm, ale różnią się szerokością i grubością. Takie wymiary pozwalają na różnorodność oporu, jakie oferują różne gumy w zestawie. Opór ten zwykle wacha się od 5 do 25 kg. Taśmy pilates są świetne jeśli chodzi nie tylko o treningi pilatesu, ale też ćwiczenia rozciągające, popularnie nazywane stretchingiem.

Gumy oporowe

Gumy oporowe są z reguły większe od pilatesowych, ich obwód to około 2 metry. Charakteryzują się też znacznie większym zakresem oporu, od 1,5 kg do nawet 160 kg. Te trwałe gumy będą najlepsze do ćwiczeń wysiłkowych, siłowych czy odchudzających.

Mini bands

Mini bands są cieńszym i mniejszym odpowiednikiem gum oporowych. Ich obwód zawiera się pomiędzy 50 a 60 cm. Gumy te świetnie sprawdzają się jeśli chodzi o ćwiczenia w teranie – są stosunkowo lekkie i nie zabierają dużo miejsca. Są też najczęściej wykorzystywanym rodzajem gum do ćwiczeń pośladków – ich opór jest podobny jak w przypadku gum pilatesowych – od 5 do 25 kg.

Guma oporowa z materiału

Guma do ćwiczeń z materiału, nazywana też Hip Band, różni się od standardowych gum materiałem wykonania. Nie jest ona wykonana w całości z gumy, a z elastycznego materiału, co jest przyjemniejsze dla skóry i zapobiega otarciom. Od wewnętrznej strony posiada też antypoślizgowe paski, dzięki którym jest tak samo funkcjonalna jak gumy standardowe. Pod względem parametrów najbardziej przypomina gumy mini bands.

Guma do ćwiczeń z uchwytami

Guma do ćwiczeń z uchwytami to tak zwany ekspander. Jest to najmniej funkcjonalny rodzaj gumy. Plastikowe uchwyty sprawiają, że poza ćwiczeniami ramion i rąk, nie ma w zasadzie innej możliwości ich wykorzystania. Jednak jeżeli zależy Ci głównie na tej partii mięśni, być może będą to gumy odpowiednie dla ciebie.

Guma do ćwiczeń jak wybrać – na co warto zwrócić uwagę?

Często wybór gum wśród początkujących użytkowników opiera się na dobraniu ładnego koloru. Warto jednak wiedzieć, że guma powinna być dopasowana do rodzaju ćwiczeń, jakie planujesz wykonywać, a także do twojej wagi i stanu kondycji. Na jakie parametry warto zwrócić szczególną uwagę? Jak wybrać gumy do ćwiczeń odpowiednie dla siebie?

  • Stopień oporu gum (oznaczenie kolorów) – zestaw jest najczęstszą formą, w jakiej można kupić gumy do ćwiczeń. Zestaw taki zwykle zawiera kilka sztuk gum o różnych stopniach oporu. Jak prawidłowo je wykorzystać? Można z nimi wykonywać te same ćwiczenia, a dzięki większemu oporowi gum stopniowo zmieniać ich intensywność. Można też, w drugą stronę, ułatwiać sobie wykonywanie trudniejszych ćwiczeń. Gumy z większym oporem mogą tez wzbogacić Twoje treningi o nowe rodzaje ćwiczeń. Chociażby o wyciąg lub inne formy podciągania na drążku. Jednak zakup gum ze zbyt dużym obciążeniem na początek lub przy zbyt niskiej wadze może być nieefektywny. Zacznij więc lepiej od cieńszych gum lub zestawu z różnorodnymi rozmiarami.
  • Materiał i jakość wykonania – guma do ćwiczeń – czy warto kupować najtańszą? Mimo tego, że gumy nie są skomplikowanym urządzeniem, nie warto jednak kupować najtańszych egzemplarzy. Słabej jakości guma może być mniej wytrzymała i pęknąć w trakcie ćwiczeń. To z kolei może skończyć się nieprzyjemnym doświadczeniem i otarciem na skórze. Warto też zwrócić uwagę, czy dany materiał jest przystosowany do bezpośredniego kontaktu ze skórą.

Gumy oporowe zestaw – najlepsze rozwiązanie na początek i dostosowanie rodzaju gumy do swoich potrzeb

Jeśli zastanawiasz się, jakie kupić gumy do ćwiczeń, zestaw będzie najlepszą opcją nie tylko na początek. Dzięki niemu możesz wypróbować różnorodne opory i rozmiary gum i sprawdzić, który z nich będzie dla ciebie najodpowiedniejszy. Możesz tez stopniowo zwiększać zakres swoich ćwiczeń wraz ze wzrostem kondycji. Zestawy często są tez znacznie korzystniejsze cenowo od poszczególnych gum kupowanych samodzielnie.

Jaka guma do ćwiczeń będzie najlepsza? Gumy do ćwiczeń ranking

Nie powinieneś mieć problemu z wyszukiwaniem różnego rodzaju gum treningowych w internecie. Jednak większość z nich jest do siebie bardzo podobna – gdzie kupić gumę do ćwiczeń i jak wybrać najlepszą? Sprawdź, jakie są nasze propozycje:

1. Guma do ćwiczeń Movo training – zestaw mini band

Zestaw dwóch sztuk gum mini band w szaro-zielonej tonacji kolorystycznej. Gumy posiadają zakres oporu od 1 do 25 kg, każda z nich ma długość 30 cm i szerokość 5 cm. W zestawie znajdziesz woreczek do przechowywania czy transportu gum. Cena: około 59 zł

Zalety
produkt polskiej marki
szeroki zakres oporu
woreczek do przechowywania w zestawie
Wady
tylko dwie gumy w zestawie
stosunkowo krótka guma do ćwiczeń

2. Resistance Band Kit Workout zestaw gum do ćwiczeń

Zestaw gum w uniwersalnej kolorystyce. Tutaj mamy aż 5 gum o stopniu oporu od 4,5 kg do 22,5 kg. W zestawie również znajduje się woreczek do przechowywania, rączka z uchwytem, opaska na kostkę i uchwyt na klamkę. Każda z gum ma 110 cm długości i dwa karabińczyki. Cena: około 69 zł

Zalety
uniwersalna kolorystyka
dużo dodatkowych elementów do przechowywania w zestawie
Wady
dość wysoki najniższy stopień oporu
karabińczyki mogą powodować otarcia na skórze

3. HMS guma oporowa

W tym przypadku mamy tylko jedną gumę –o oporze w zakresie 11,34 – 29,48 kg, szerokości 2,2 cm, grubości 4,5 mm oraz obwodzie 20,8 cm. Nie mamy tu żadnego woreczka do przechowywania, ale cena gumy jest niższa niż w przypadku poprzednich propozycji. Zaletą tej opcji jest możliwość dokupienia innych pojedynczych gum u producenta. Cena: około 39 zł

Zalety
możliwość zakupu pojedynczej gumy
duża antypoślizgowość
Wady
tylko jedna guma w zestawie
brak woreczka do przechowywania

4. BOER Gumy treningowe Resistance Hip Band

Zestaw trzech materiałowych gum, które znajdują zastosowanie w ćwiczeniach i fizjoterapii. Gumy, mimo, że nie są produktem znanej marki, prezentują wysoką jakość wykonania. Gumy mają trzy stopnie oporu: zielona o grubości ok. 0,2 mm, różowa o grubości ok. 0,3 mm i niebieska o grubości ok. 0,4 mm. Cena: około 69 zł

Zalety
materiał komfortowy dla skóry
solidne wykonanie
antypoślizgowe paski wewnątrz gum
Wady
tylko 3 gumy w zestawie
dość wysoka cena

5. Guma do ćwiczeń 4Fizjo Power Band

Fioletowa, solidnie wykonana guma treningowa o poziomie oporu 17-26 kg. Guma ma długość 208 cm, grubość 4,5 mm i szerokość: 32 mm. Jest to najdroższa guma w tym zestawieniu.  Cena: około 55 zł

Zalety
wysoka jakość lateksu
produkt polskiej marki
Wady
wysoka cena
tylko jedna gum

Guma do ćwiczeń dla początkujących – najważniejsze porady i wskazówki

Jak dobrać gumę do ćwiczeń by trening był nie tylko efektywny ale i przede wszystkim bezpieczny? Przede wszystkim mierz siły na zamiary – nie zaczynaj od razu od największego oporu. Pamiętaj też, że im mocniej naciągniesz gumę, tym opór będzie się zwiększał. Uważaj więc, by nie naciągnąć gumy zbyt mocno i przez przypadek strzelić nią dobie w nogę czy inną część ciała. Guma do ćwiczeń – jak ćwiczyć z wykorzystaniem innych sprzętów? Jeśli planujesz ćwiczyć podciągania na drążku czy inne bardziej zaawansowane ćwiczenia z gumą pamiętaj by sprawdzić, czy guma jest w stanie utrzymać Twój ciężar i bezpiecznie ją zawiązać.

Guma do ćwiczeń jak ćwiczyć – przykładowe ćwiczenia z gumą

Guma do ćwiczeń jak ćwiczyć – przykładowe ćwiczenia z gumą

Lista sposobów, na który można wykorzystać gumy do ćwiczeń podczas treningu jest naprawdę długa. Jeśli nie masz pomysłu jak wykonać efektywne ćwiczenia z gumami, sprawdź nasze propozycje. Przy wykonywaniu każdego z ćwiczeń pamiętaj jednak o dostosowaniu odpowiedniego oporu gumy i zachowaniu zasad bezpieczeństwa.

  • Przysiady z gumą – załóż gumę na obie nogi na wysokości ud. Wykonuj przysiady pilnując jednocześnie, by gumy nie spowodowały zbliżania się do siebie kolan. To ćwiczenie wzmocni szczególnie twoje uda i pośladki.
  • Unoszenie nóg z gumą – ponownie załóż gumę na obie nogi na wysokości ud i ustaw się w podporze przodem, opierając ciężar ciała na kolanach i dłoniach. Unoś prawą zgiętą w kolanie nogę jak najwyżej pozwala ci guma. Po kilku powtórzeniach zmień stronę.
  • Pompki z gumą – ustaw się w pozycji do wykonywania pompek. przeciągnij gumę z tyłu na plecach na wysokości barków. Wykonując pompki na pewno zauważysz, że guma stanowi dodatkowe obciążenie.
  • Ćwiczenie bicepsów z gumą – stań prawą stopą na gumie, a jej drugi koniec chwyć prawą dłonią. Wykonuj ruch, jakbyś przyciągał do siebie hantle – guma będzie tworzyła podobny opór podczas tego ćwiczenia. Po kilku powtórzeniach zmień stronę.
  • Rozciąganie tylnej taśmy z gumą – połóż się na plecach, unieś zgiętą prawą nogę do góry i zahacz o nią gumę. Wyprostuj nogę w kolanie i stopniowo rozciągaj tylną taśmę nogi przyciągając nogę w kierunku twarzy. Kiedy poczujesz, że już wystarczy, zmień stronę.

ZOBACZ TEŻ: Jaki orbitrek do domu wybrać? Ranking najlepszych orbitreków


Co daje guma do ćwiczeń – dlaczego warto ją stosować?

Jeżeli jeszcze nie jesteś przekonany do zakupu możesz w tym miejscu sprawdzić, jakie zalety do treningu wnosi guma do ćwiczeń. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala na bezpieczne uelastycznienie ciała, zwiększenie ruchomości stawów, lepszą izolację poszczególnych mięśni podczas konkretnych ćwiczeń, wyrzeźbienie sylwetki, pracę mięśni głębokich, ogólną poprawę kondycji, a nawet zmniejszenie cellulitu.

Guma do ćwiczeń czy warto – jakie są wady i zalety?

Chyba jedyną wadą gum do ćwiczeń jest fakt, że może być to sprzęt niewystarczający dla wymagających sportowców. Inne problemy mogą wynikać chyba wyłącznie ze złego dopasowania gum do swoich potrzeb. Guma do ćwiczeń dla początkujących jest świetnym i tanim rozwiązaniem, które pozwoli na dużą różnorodność ćwiczeń przy wydaniu niewielkiej sumy. Ćwiczenia z gumami będą zdecydowanie bardziej efektywne niż te bez ich udziału, a wraz z rozwojem kondycji można podnosić stopień trudności ćwiczeń na wyższy poprzez zmianę gumy na tę z większym oporem.

Guma do ćwiczeń jak wybrać? Podsumowanie

Myślę, że początkujących fanów ćwiczeń w domu nie trudno zachęcić do zakupu gum treningowych. Występują one w wielu filmach instruktażowych dotyczących ćwiczeń w domu i są sprzętem, na który w zasadzie każdy może sobie finansowo pozwolić. Przed zakupem upewnij się jednak, że wybrane przez ciebie gumy są dobrej jakości, nie zawierają szkodliwych dla zdrowia ftalanów a lateks, który może być w składzie gumy nie będzie cię uczulał. Gumy można wykorzystać podczas treningu na wiele różnych sposobów, z pewnością znajdziesz więc rodzaj ćwiczeń odpowiedni dla siebie.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZACIEKAWIĆ

Zostaw komentarz

two × four =

27 − 23 =