Ból po bieganiu i treningu – przyczyny i porady

przez Admin
0 Komentarz

Jeżeli jesteś zapalonym sportowcem lub próbujesz zmienić swój tryb życia i wprowadzić do niego więcej aktywności fizycznej, z pewnością nie są Ci obce zakwasy i ból mięśni po wysiłku. Czy jednak są to nieodłączne elementy każdego sportu? Jak to się dzieje, że niektórzy sportowcy potrafią radzić sobie z dużą ilością treningów i znacznym wysiłkiem na co dzień? Czytając ten artykuł dowiesz się, jak zmniejszyć ból mięśni po treningu – być może to zachęci cię do częstszej aktywności, pomoże stwierdzić z czego wynika na przykład ból kolan po bieganiu, jak leczyć zakwasy i kiedy głosić się do specjalisty.

Ból po bieganiu i treningu – co może być objawem?

Jeżeli nie jesteś wytrawnym biegaczem albo dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sportem, ból Twoich mięśni najprawdopodobniej jest spowodowany po prostu ich zmęczeniem. Organizm nieprzyzwyczajony do wysiłku fizycznego będzie starał się bronić przed przeciążeniem. Poszczególne mięśnie muszą się też nauczyć pracy podczas wykonywania sportu, co niestety w większości przypadków jest związane z dyskomfortem podczas pierwszych treningów.

Ból kolana po bieganiu – dlaczego boli kolano po bieganiu?

Ból kolana po bieganiu

A co dzieje się w przypadku, gdy ból odczuwany nie w mięśniach, a na przykład w kolanie? Czy jest się czym martwić? Ból kolan po bieganiu jest często bagatelizowany i traktowany jako naturalna reakcja organizmu. Jednak warto zwrócić uwagę na to, czym objawia się ból – jeżeli występuje uczucie chrobotania w okolicy rzepki, może on świadczyć o wadliwej budowie kolana, a kontynuowanie biegania może doprowadzić do poważnego urazu.

Ból mięśni po treningu i bieganiu – co może być przyczyną?

Ból po lub w trakcie wykonywania ćwiczeń może wynikać z nowej dla mięśni aktywności, ale też nieprawidłowości w budowie organizmu czy błędnie wykonywanych ćwiczeń. Warto zwrócić uwagę, jaka może być przyczyna dyskomfortu, by nie doprowadzić do kontuzji, która może na dłuższy czas uniemożliwić nam kontynuowanie treningów.

Ból po bieganiu i treningu – bóle w różnych miejscach mogą być związane z czym innym

Choć czasem ciężko jest nam określić, w jakim miejscu dokładnie występuje ognisko bólu, szczególnie, jeżeli ból promieniuje np. wzdłuż całek kończyny, warto zwrócić się z tym problemem do swojego trenera lub lekarza. O czym może świadczyć ból odczuwany w różnych partiach organizmu?

Ból kolana po bieganiu z boku

Ten rodzaj bólu najczęściej dotyka biegaczy. Większość tego typu urazów to wynik obciążenia, na jakie narażone jest kolano, kiedy podczas biegu cały ciężar ciała w momencie zetknięcia stopy z podłożem jest przeniesiony na jedną nogę. Jedną z najbardziej charakterystycznych kontuzji, objawiających się tym bólem może być zespół pasma biodrowo-piszczelowego (ITBS). Może to być też uszkodzenie łąkotki bocznej. Jak sobie z nimi poradzić? Najlepiej zgłosić się do lekarza, który może zlecić wykonanie badań, które potwierdzą nasze przypuszczenia.

Ból z tyłu kolana po bieganiu

Z kolei ból objawiający się w tylnej części kolana może świadczyć o zapaleniu mięśnia podkolanowego. Wtedy ból może być odczuwany np. podczas kucania, a związany jest najczęściej z nadmiernym wysiłkiem fizycznym albo nieprawidłowym wykonywaniem ćwiczeń. Inną diagnozą może być Torbiel Bakera, zwana też Cystą Bakera. Przy tymschorzeniu mamy do czynienia z powstaniem guzka wypełnionego płynem. Ryzyko tego wystąpienia tej choroby jest dużo wyższe u osób z nadwagą – jednak każda osoba z takimi objawami powinna zaprzestać treningów i jak najszybciej zgłosić się do lekarza.

Ból z tyłu łydki po bieganiu

Ból odczuwany z tyłu łydki najczęściej jest związany po prostu z zakwasami. W wyniku wzmożonej aktywności mięśnia, możemy odczuwać dyskomfort w wyniku zalegania kwasu mlekowego. Jak im zaradzić, dowiesz się w dalszej części artykułu. Jeżeli ból związany jest z przeciążeniem i występuje w obu łydkach, najlepiej zafundować sobie przerwę od biegania i pozwolić mięśniom się zregenerować. Jeżeli ból jest ostry, rwący i dotyczy jednej nogi, możliwe, że doszło do naciągnięcia bądź naderwania mięśnia. Wówczas konieczny jest nie tylko odpoczynek, ale też konsultacja z lekarzem.

Ból z tyłu uda po bieganiu

Jedna z częstszych dolegliwości biegaczy – najczęściej związana z uszkodzeniem mięśnia dwugłowego lub mięśni półbłoniastego i półścięgnistego (zginaczy uda). Kontuzja często jest wynikiem zbyt szybkiego biegania bądź gwałtownych przyspieszeń. Najlepiej przeczekać okres regeneracji mięśni i powstrzymać się od treningów. Można wspomagać się masażem z wykorzystaniem lodu. Jeżeli ból nie ustąpi – warto skonsultować się z lekarzem.

Ból uda z przodu po bieganiu

Taki rodzaj bólu występuje rzadziej, ale jego przyczyny mogą być poważne. Częstą diagnozą w tym przypadku jest zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa (ZZSK). Jeżeli poza tym bólem odczuwasz drętwienie, uczucie osłabienia i silny ból pleców promieniujący do pośladków – jak najszybciej umów się na wizytę u lekarza lub fizjoterapeuty. Jeżeli odczuwasz ból mięśni ud bez wysiłku, być może powinieneś umówić się na wizytę do neurologa, który zbada Cię pod kątem nieprawidłowości układu nerwowego.

Ból w okolicy piszczeli po bieganiu

Ból piszczeli po bieganiu jest to chyba najbardziej uciążliwą dolegliwością biegaczy. Jeżeli przez bieganie ból piszczeli jest nie do wytrzymania, na pewno powinieneś zmniejszyć intensywność swoich ćwiczeń. Mimo, że wydawać się może, że boli nas kość piszczelowa, najczęściej źródłem dolegliwości jest powięź. Przewlekły zespół przedziału powięziowego może skutkować niedotlenieniem mięśni, co związane jest z bólem podczas wykonywania przez nie pracy. Ból piszczeli bieganie może skutecznie utrudniać, a nawet uniemożliwić. Istnieje ryzyko wystąpienia zmęczeniowego złamania kości piszczelowej, ale nie jest to sytuacja częsta. Warto w tym przypadku zwrócić się do lekarza, diagnoza może bowiem różnić się w zależności, czy jest to ból piszczeli przy bieganiu, czy ból piszczeli po bieganiu.

Ból w okolicy kolana po bieganiu

Wielu ludzi skarży się podczas codziennych czynności na ból kolana. Bieganie może sprawić, że będzie on mocniej odczuwalny. Ból w kolanie po bieganiu może też wiązać się z tak zwanym kolanem biegacza. Kiedy chodzi o profesjonalne bieganie, ból kolan może zmusić nas do wizyty u lekarza czy nawet rehabilitacji. Jeżeli ból kolan po treningu występuje regularnie, warto zastanowić się, jaka może być przyczyna takiego dyskomfortu i jak jej zaradzić.

Co na ból kolan po bieganiu?

Wielu biegaczy odczuwa ból kolan po treningu – jak leczyć takie objawy? Ulgę może przynieść okład z lodu lub tzw. cold-pack. Możemy też zastosować miejscowe środki przeciwbólowe z apteki, takie jak żel, maść czy spray. Ból kolana przy bieganiu może uśmierzyć zakładanie ortezy, czyli opaski podtrzymującej rzepkę. Warto też zrobić przerwę od treningów, a po powrocie do ćwiczeń poświęcić więcej uwagi rozgrzewce.

Ból w okolicy kostki po bieganiu

Jeżeli odczuwasz tępy ból w okolicy kostki, pojawiający się najczęściej pod koniec biegu – powinieneś uważnie przyjrzeć się swojej nodze. Jeżeli ból nie ustępuje samoczynnie, a dopiero dzięki okładom z lodu, możliwe, że jest to początek zapalenia ścięgna Achillesa. Taka diagnoza wymaga konsultacji lekarskiej i badania USG. Leczenie znacznego uszkodzenia ścięgna Achillesa może trwać nawet kilkanaście tygodni, staraj się więc zwracać uwagę na wszelkie sygnały bólowe w okolicy kostki i pięty.

Ból uda i pachwiny po bieganiu

Tego rodzaju dolegliwość może być związana z wieloma przyczynami, takimi jak wczesna koksatroza, przepuklina pachwinowa lub udowa, trzaskające biodro, uszkodzenia obrąbka stawowego czy neuropatia nerwu biodrowego. Wiele z nich może wcale nie być wynikiem urazu czy przeciążenia podczas biegania – możliwe, że zmagamy się z nimi nawet od wczesnego dzieciństwa, a dopiero podczas biegania wystąpiły dolegliwości bólowe. Z każdym dyskomfortem w okolicy pachwiny czy bioder powinniśmy zgłosić się do lekarza – mogą one mieć wpływ na przyszłe urazy, wynikające chociażby z zaburzonej sylwetki ciała.

Ból brzucha po bieganiu? Co może być problemem?

Po pierwszych biegach mogą nas zaskoczyć nie tylko bolące mięśnie po treningu, ale też dyskomfort w okolicy brzucha. Jego przyczyny mogą być różne – związane z dużą aktywnością przepony, jej niewystarczającym ukrwieniem czy problemami trawiennymi. Jak tego unikać? Najważniejszy jest umiar – nie wykonujmy treningów zbyt gwałtownie, starajmy się stopniowo zwiększać intensywność ćwiczeń, aby przepona mogła przyzwyczaić się do wzmożonej aktywności. Pamiętaj tez, by nie spożywać posiłków bezpośrednio przed treningiem. Niektórzy, by nie spowodować problemów żołądkowo-jelitowych, muszą odczekać nawet 3 godziny po jedzeniu.

Ból brzucha i biegunka po bieganiu

Ból brzucha i biegunka po bieganiu

Co zrobić, jeżeli odczuwasz ból brzucha po ćwiczeniach? Postaraj się nie siadać ani kucać – ściskanie brzucha może tylko pogorszyć sprawę. Możesz spróbować uciskać miejsce bólu palcami, by pobudzić organizm do pracy. Jeżeli oddech staje się płytki, możesz spróbować wypiąć brzuch lub nabrać powietrza, wykonać skłon i dopiero po chwili wypuścić powietrze. Jeżeli źródłem problemu jest układ pokarmowy, możesz doświadczyć biegunki. Duża intensywność ćwiczeń może pobudzić jelita do pracy i stąd szybsza przemiana materii. Jeżeli problem pojawia się np. przed zawodami, może być wywołany stresem. Rozwiązaniem może być zmiana diety i unikanie posiłków przed bieganiem.

Ból mięśni po ćwiczeniach – jak sobie z nim radzić? Najlepsze porady

Najczęstszym problemem początkujących sportowców są zakwasy. Pojawiają się one po nowych ćwiczeniach, po pierwszych treningach wykonywanych po dłuższej przerwie i u osób początkujących. Jak ulżyć mięśniom i szybciej zregenerować na przykład bolące łydki po bieganiu?

Co na ból nóg po bieganiu? Jak zmniejszyć ból mięśni po treningu

Najlepiej sprawdzającymi się sposobami są te, które skupiają się na regeneracji tkanek. Co na ból mięśni po treningu? Bardzo dobrze sprawdzają się chłodzące okłady, masaże oraz środki przeciwbólowe, takie jak żel czy chociażby spray chłodzący. Kolejne treningi najlepiej wykonywać ostrożnie i łagodnie zwiększać intensywność ćwiczeń.

Ból mięśni po wysiłku fizycznym – jak jeszcze można mu zapobiegać?

Nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Również w przypadku bólu po treningu kluczowa jest prewencja – odpowiednie przygotowanie zabezpieczy organizm przed nieprzyjemnymi doznaniami. Co zrobić, by uniknąć bólu związanego z treningiem i kontuzji?

  • Lepsze rozgrzewki – dbanie o przygotowanie organizmu do wzmożonej aktywności fizycznej jest kluczem do osiągania odpowiednich wyników i uchronienia się przed kontuzjami. Pamiętaj, by podczas rozgrzewki nie wykonywać skomplikowanych ćwiczeń, mogących doprowadzić do urazu, a lepiej skupić się na przykład na podskokach, pajacykach czy lekkim biegu.
  • Regularny trening – nie jest też tajemnicą, że ból mięśni może się pojawić po pierwszych treningach po dłuższej przerwie. Jeżeli doświadczyłeś kontuzji i przez dłuższy czas nie wykonywałeś ćwiczeń, nie staraj się od razu powrócić do wcześniejszych osiągów – lepszym rozwiązaniem jest stopniowa intensyfikacja ćwiczeń, która pozwoli nie tylko uchronić się od zakwasów, ale też obserwować reakcje swojego organizmu i uniknąć kolejnych kontuzji.

Dlaczego boli głowa po bieganiu?

Dlaczego boli głowa po bieganiu

Jeżeli jesteś osobą ze skłonnościami do migreny, podczas ćwiczeń możesz doświadczyć bólu głowy w wyniku wzmożonego wysiłku. Jednak nie jest to jedyna przyczyna – innym problemem może być zbyt duża ilość tlenu dostarczana do mózgu w trakcie przyspieszonego oddychania. Problem ten może dotyczyć również osób mających problemy z prawidłowym funkcjonowaniem błędnika. Jeżeli jest to jednak zwykły powysiłkowy ból głowy, rozwiązaniem może być odpoczynek i uzupełnienie płynów.

Co na ból głowy po bieganiu?

Jeżeli ból głowy pojawia się regularnie, a nawodnienie organizmu i przerwy w ćwiczeniach wcale nie pomagają – najlepiej zgłosić się do lekarza. Być może przyczyna bólu leży gdzieś indziej, a wzmożona praca organizmu tylko wywołuje reakcję obronną. Doraźnie mogą pomóc też ciepłe okłady czy leki przeciwbólowe – na dłuższą metę rozwiązanie to może okazać się niewystarczające, wówczas należy zgłosić się do specjalisty.

Ból po bieganiu i treningu – podsumowanie

Mimo, że ból nóg po bieganiu może wydawać się naturalną reakcją organizmu wynikającą ze zmęczenia, nie należy go bagatelizować. Reakcja bólowa jest często odpowiedzią organizmu na pojawiające się w nich urazy – aby ich nie pogłębiać należy uważnie obserwować reakcje swojego ciała i w przypadku nasilania się dolegliwości bezzwłoczni udać się na konsultację lekarską. Ból mięśni po siłowni czy treningu w terenie może być związany z zakwasami – wtedy powinien ustąpić po kilkudniach. Aby tego uniknąć, nie można zapominać o rozgrzewce i nieagresywnym, prawidłowym wykonywaniu ćwiczeń. Aby osiągnąć najlepsze wyniki nie należy wykonywać ćwiczeń jak najszybciej i jak najintensywniej – często łagodna praca dużo lepiej pobudza tkanki do prawidłowego rozrostu i wzmacniania.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZACIEKAWIĆ

Zostaw komentarz

six + ten =

+ 8 = 17