Bieganie zimą – jak dobrać odzież do biegania zimą i przygotować się na zimne i śnieżne treningi?

przez Admin
0 Komentarz

Bieganie zimą to temat, który już za kilka miesięcy będzie nurtował wszystkich zapalonych biegaczy. Choć przed zimą mamy jeszcze jesień, to wielu z nas już z pewnością poszukuje informacji, jak przygotować się do treningów biegowych zimą. Specjalnie dla was przygotowaliśmy zatem artykuł poświęcony temu tematowi.

Bieganie zimą wielu kojarzy się z katorgą. Jednak odpowiednie przygotowania sprawia, że może być naprawdę przyjemne. Jak dobrać odzież do biegania o tej porze roku? Jakie buty do biegania zimą będą najlepsze? Te i wszystkie inne wątpliwości na pewno rozwieje poniższy poradnik.


Zobacz też: Bieganie jesienią – jak przygotować się na treningi w chłodniejsze dni?


Bieganie zimą – jak dostosować się do zimnych temperatur?

bieganie zimą

By biegać zimą, najlepiej przygotować się do tego nieco wcześniej. Na pewno pomoże w tym trening uzupełniający na siłowni czy basenie. Wbrew pozorom podczas biegania istotne są mięśnie brzucha i pleców, dlatego warto je wzmocnić treningiem siłowym. Pomagają utrzymać prostą postawę podczas biegu i zwiększyć efektywność treningu. Warto także zadbać o kondycję całego organizmu, by bieganie zimą nie wiązało się z kontuzjami.

Jak biegać zimą żeby się nie przeziębić i zachować zdrowe efekty biegania?

Bieganie zimą to wymaga nie tylko odpowiedniej odzieży, ale także przygotowania. Konieczna jest dynamiczna rozgrzewka, która już po wyjściu na zewnątrz, by przygotować organizm do wysiłku w niskich temperaturach. Natomiast rozciąganie lepiej zrobić po powrocie do domu. Rozgrzewka powinna trwać ok. 10 minut i obejmować podskoki, wymachy, przytupy, skręty tułowia i inne ćwiczenia pobudzające wszystkie partie ciała.

Co daje bieganie zimą?

Bieganie zimą jest tak samo efektywne jak bieganie latem. Po ok. 30 min. treningu organizm zaczyna wydzielać endorfiny, dzięki którym mamy ochotę na każdą kolejną aktywność. Ponadto spalamy tłuszcz, budujemy mięśnie, poprawiamy krążenie. Zimowa aktywność znacznie bardziej poprawia wydolność organizmu, a także hartuje go i wzmacnia odporność.

Bieganie zimą do jakiej temperatury – czyli kiedy wyznaczyć sobie limit i poszukać alternatyw?

Choć każdy ma inną tolerancję termiczną, istnieją temperatury, przy których nikt nie powinien wychodzić w butach do biegania. Za komfortowe temperatury do biegania przyjmuje się te do -10 stopni Celsjusza. Choć niektórzy są w stanie biegać nawet przy -15 stopniach. Jednak tak zimne powietrze może być po prostu szkodliwe dla płuc. Przydaje się więc maska do biegania zimą, która uchroni przed jego wdychaniem. Poniżej takich temperatur lepiej znaleźć sobie alternatywę i uprawiać sport na siłowni, basenie czy po prostu w domu. Wielbiciele biegania będą niestety zmuszeni zastąpić zimowy krajobraz bieżnią, ale czasem warto to zrobić dla własnego zdrowia.

Odzież do biegania na zimę – o czym trzeba pamiętać?

Odzież do biegania zimą nieco różni się od tej letniej. Ma przecież zapewniać utrzymanie ciepła oraz efektywne odprowadzanie wilgoci na zewnątrz. Na szczęście mnóstwo znanych marek ma w swoich ofertach kurtki, legginsy, koszulki czy buty do biegania zimą. Największym zbawieniem dla biegaczy jest jednak odzież termoaktywna do biegania zimą. Powinna ona przylegać do ciała, ale nie może go zbyt bardzo obciskać. Jej rolą jest utrzymywanie ciepła oraz odprowadzanie wilgoci. Zawsze przy minusowych temperaturach warto się w nią zaopatrzyć. Jaka odzież termoaktywna do biegania będzie najlepsza? Każda, która spełnia powyższe warunki. Najlepiej postawić na standardowy zestaw – koszulkę z długim rękawem oraz legginsy zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.

Bieganie zimą – podstawowy ubiór biegacza

Kurtka do biegania zimą

Kurtka do biegania zimą powinna nie tylko chronić przed wiatrem, śniegiem czy deszczem, ale także zapewnić ciepło. Jednak chyba nikt nie chce się ugotować podczas biegania, dlatego powinna cechować się także dobrą oddychalnością. Model, który będzie spełniał te warunki to idealna kurtka do biegania – zima w końcu stawia nas przed specjalnymi wymaganiami. Dobrze, by zarówno kurtka do biegania zimą damska, jak i męska miała dwuwarstwową konstrukcję. Przód powinien być wykonany z materiału chroniącego przed wiatrem i deszczem, zaś tył ze zbitego materiału zapewniającego ochronę przed zimnem.

Legginsy do biegania zimą

Legginsy do biegania zimą to część stroju zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Powinny być one termoaktywne, najlepiej długie, przylegające do ciała. Chronią przed utratą ciepła i zapobiegają nieprzyjemnemu gromadzeniu wilgoci. Odzież do biegania na zimę powinna składać się z kilku warstw, a termoaktywne legginsy i koszulka idealnie pasują pod spód. Jeśli chodzi o legginsy do biegania, zima i jesień są porami, w których sprawdzają się najlepiej.

Bieganie zimą – odpowiednie spodnie do biegania zimą to ważny element

Spodnie do biegania zimą są nieco luźniejsze od legginsów. Niektóre modele mogą być delikatnie ocieplone. Jednak warto pamiętać, by nie wybierać grubych spodni. Nie tylko krępują one swobodę ruchu, ale także sprawią, że będzie po prostu gorąco. Jeśli chodzi o spodnie do biegania, zima jest porą roku, kiedy wybór jest naprawdę spory.

Czapka do biegania zimą

Czapka do biegania zimą jest wręcz niezbędnym elementem stroju. Bez niej naprawdę łatwo o przeziębienie czy zapalenie ucha. Wybór czapek jest naprawdę spory – można kupić czapkę z elastycznymi wstawkami umożliwiającymi szczelne przyleganie do głowy lub z otworem na kucyk dla kobiet. Jedno jest pewne – z czapki lepiej nie rezygnować!

Bieganie zimą – maska do biegania zimą też może okazać się przydatna

Ci, którzy biegają przy minusowych temperaturach powinni chronić nie tylko swoją skórę przed szybką utratą ciepła, ale także płuca przed naprawdę zimnym powietrzem. Tutaj sprawdzi się maska do biegania zimą. Zima to także okres, gdy smok szczególnie daje się we znaki. Taka maska skutecznie przed nim ochroni. Możemy kupić typowe maski antysmogowe lub te sportowe, ułatwiające bieganie w ciężkich warunkach.

Rękawice do biegania zimą

Rękawice dla osób biegających zimą zwykle różnią się od tych do noszenia na co dzień. Wykonane są przeważnie z materiałów technicznych, np. polaru. Nie tylko chronią dłonie przed zimnem, ale również mają zapewnić im odpowiednie oddychanie. Odmrożenie rąk to nic przyjemnego, dlatego lepiej nie wybiegać z domu bez rękawiczek.

Skarpety do biegania zimą

Jeśli chodzi o skarpety do biegania zimą, powinny być podobnie jak rękawiczki, stworzone z oddychającego materiału. Dobrze postawić na dłuższe skarpetki, bo stopki nie zapewnią skutecznej ochrony przed zimnem. Nie mogą być zbyt uciskające, ale też nie powinny spadać. Można je łatwo znaleźć w niemal każdym sklepie sportowym.

Bieganie zimą – buty do biegania zimą muszą być bezpieczne i dostatecznie ciepłe

Decydując się na bieganie zimą, buty powinny być dostosowane do ciężkich warunków pogodowych i nawierzchni, która może być miejscami śliska. Lepiej nie kupować modeli zrobionych z siatki, która lepiej nadaje się na cieplejsze dni, bo choć łatwo oddycha, to może też przemiękać. Jeśli chodzi o buty do biegania zimą Decathlon, Nike, czy Asics mają w swoich ofertach spory wybór modeli. Buty do biegania zimą damskie i męskie niewiele się od siebie różnią. Na hasło buty bieganie zima, zwykle myślimy o topornych traperach. Jednak takie buty nie nadają się do tego sportu. Lepiej postawić na coś lekkiego. Wpisując w wyszukiwarkach: buty do biegania zima, możemy znaleźć mnóstwo butów z amortyzacją. To bardzo przydatna funkcja, ułatwiająca bieganie o każdej porze roku.

buty do biegania zimą

Jeśli wiesz już jaka odzież do biegania będzie dla Ciebie najlepsza i jak przygotować się do uprawiania sportu w minusowych temperaturach, ruszaj do sklepu i zacznij cieszyć się dobrą formą przez cały rok!

Zobacz też: Bieganie – przewodnik dla początkujących i głodnych wiedzy

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZACIEKAWIĆ

Zostaw komentarz

thirteen + seventeen =

5 + 4 =